רק רגע, עצרו!

בדיקות מקדימות שחשוב שתבצעו לפני רכישת דירה

בשעה טובה, לאחר חיפושים רבים, מצאתם דירה שמוצאת חן בעיניכם ונראית לכם מתאימה. לאחר דין ודברים עם המוכרים הגעתם להסכמה לגבי המחיר. לפני שאתם חותמים על חוזה או על זכרון דברים, עצרו. קניית דירה היא ככל הנראה העסקה היקרה והגדולה ביותר שתבצעו בחיים. לכן, חשוב שתבדקו את הנכס בצורה מקיפה לפני שאתם מתחייבים.

אין ספק כי תחושת בטן היא חשובה, אבל לפעמים כשבודקים לעומק מגלים הפתעות שונות, חלקן לא נעימות. עדיף לגלות הפתעות כאלה לפני שחותמים על החוזה. גם אם אתם חוששים שמישהו אחר "יתפוס" את הדירה או יציע מחיר גבוה יותר, הכרחי לבצע בדיקות יסודיות של הדירה, והזכויות בדירה.

מה חשוב לבדוק?

 העזרו במומחה שיבדוק את הדירה. נסו לבקר בדירה גם בשעות האור וגם בשעות החשיכה ושימו לב לפרטים. נזילות, סורגים בחלונות, דלתות לא תקינות, ברזים, מצב המטבח והארונות, סדקים בקירות. שימו לב לפרטים ואל תתנו להתלהבות לעוור את עיניכם. אם מדובר בדירה חדשה יחסית, תוכלו לברר מי הקבלן שבנה את הדירה ולבדוק מה המוניטין שלו בבנייה באופן כללי. 

האם קיים מטרד רעש בסביבת הדירה? כביש ראשי וסואן, בית ספר או גני ילדים, בית כנסת או סניף תנועת נוער – או אולי מתנ"ס. זה יכול להיות יתרון לאלה וחסרון לאחרים. לכן, חשוב שתבדקו היטב את הסביבה.

בדקו האם בסביבת הנכס קיימים מגרשים ריקים בהם מתוכננת בניה. למה מיועדים אותם מגרשים? האם יהיו שם בתי מגורים נוספים או מוסדות ציבוריים. האם מתוכנן להבנות שם מגדל רב קומות או בתים צמודי קרקע.

האם הדירה באמת של מי שמוכר אותה? לשם כך הכרחי להעזר בעורך דין היודע לבדוק היכן רשומה הדירה [טאבו או חברה משכנת]. ניתן תמיד להוציא נסח טאבו – מסמך של רשם המקרקעין המלמד האם המוכר רשום כבעלים של הדירה, האם יש משכנתא או עיקולים וכיוצ"ב. לא תמיד זכויות המוכרים רשומות בטאבו ולשם כך צריך לפנות לחברה המשכנת המנהלת את הרישומים של הזכויות.

במסגרת הבדיקות כדאי מאוד להזמין את תיק הבית המשותף – אם וככל שהדירה רשומה בטאבו – שאז ניתן לראות את התשריט של הבניין, הדירה וההצמדות של הדירה כגון מחסן, חניה, גינה או מרפסת. האם אכן הדירה שאתם ראיתם נמצאת בקומה המתוארת בתשריט. שימו לב כי השטח הרשום בטאבו של הדירה הוא השטח המחייב אך השטח הרשום בטאבו מחושב בשיטה שונה מחישוב השטח לצרכי ארנונה.

האם קיים תיעוד של חריגות בניה בדירה, האם הדירה שראיתם תואמת את היתר הבניה של הדירה והאם יש היטל השבחה.

כמה מס תשלמו על רכישת הדירה? האם המדובר בדירה יחידה שלכם או שיש לכם דירה נוספת. אולי ירשתם חלק מדירה מהדוד והדודה בחולון וזו אינה דירה יחידה. ההפרשים במס הרכישה יכולים להגיע לכדי מאות אלפי ₪.

שקלו האם כדאי לכם להיעזר בבדיקה מקצועית של שמאי שיוכל להעריך את השווי הריאלי של הנכס ושל מהנדס שיוכל לספק נתונים אודות מצב הדירה וליקויים קיימים.

חשוב לדעת שיועצי משכנתאות במקרים רבים יכולים לחסוך לכם המון המון המון כסף בתכנון נכון של ההלוואות שאתם לוקחים מהבנק. האם בכלל תוכלו לקבל משכנתא ואם כן על כמה.

והכי חשוב היעזרו בעורך דין מנוסה בתחום המקרקעין, שיסייע לכם בהפנייתכם לביצוע הבדיקות הנכונות, יבצע את כל הבדיקות המשפטיות וידאג שהחוזה שיחתם יגן עליכם ויביא לתוצאה הטובה ביותר.

ושיהיה במזל טוב!

שום תיק לא תיק עבורנו

הצטיידו בעורך דין שיגם עליכם ועל זכויותיכם מהרגע הראשון..

עקבו אחרינו

© כל הזכויות שמורות לגנוט גניאל משרד עורכי דין 2018